nlenfrde

The Magic Five en de Antwerprace 2011

AntwerpRace 2011

Datum:           15 oktober 2011

Schip:             SailForce, Jeanneau Sun Fast Performance 40ft

Bemanning:   The Magic Five

De AntwerpenRace 2011 begon voor de Magic Five op vrijdag 14 oktober 2001 om 11.00 uur. Jan en André kwamen op palaver bij de schipper van het taxi-schip de Sjappiesjoe (Jeanneau  39ft). Schipper Marcel deelde de taken uit en vervolgens vertrokken we, uitgezwaaid door een grote groep fans, richting het ruime sop.

Onderweg werd druk geoefend met alle tot de zeilsport behorende aspecten, waaronder gennakeren in druk vaarwater.

Exact op tijd kwamen we in de haven van Wemeldinge waar Schipper Marco van het wedstrijdschip de SailForce meteen de leiding nam en na wat stickerwerk vertrokken we naar Breskens.

In het kanaal van Hansweert begon de wedstrijd al; Jan voerde de psychologische druk op meevarende wedstrijddeelnemers zwaar op.  Eenmaal op de Westerschelde zetten we koers naar Breskens en werden de zeilvaardigheden van bemanning en schip getest.

In de haven van Breskens hadden we snel een ligplaats en niet veel later waren we in het havenrestaurant waar het een drukte van belang was. Inmiddels was ook Hans aangesloten en onder genot van een heerlijk diner werd de wedstrijdtactiek doorgenomen en de taakverdeling vastgesteld.

Opvallend was dat diverse andere schippers en spionnen zich dicht bij onze tafel ophielden, vermoedelijk om onze tactische bespreking af te luisteren; tenslotte was er een golf van angst door de haven gegaan toen het indrukwekkend, knalrode en supersnelle schip de SailForce de haven binnenvoer. Na genoeg bier zijn we aan boord verder gegaan met de wedstrijdbaan in de kaart tekenen en onze kooien in te richten.

15 oktober 2011, 6.30 uur


Schipper Marco trok alles uit de kast om z’n bemanning een geweldig ontbijt voor te zetten en zo de motivatie al tot grote hoogte te laten stijgen. Uiterst gedreven gooiden we om 8.30 uur de trossen los en zijn de zeilen gaan trimmen op de te verwachten wind.

Om de concurrenten te imponeren voeren we meteen onder hoge snelheid over de startlijn en zijn teruggevaren om een goede positie voor de start te kiezen. Om 9.25 uur was het zover dat het 5-minuten signaal werd gegeven en 5 bloedstollende minuten later gingen we samen met ongeveer 60 schepen over de startlijn. De schipper en de tacticus hadden een prima start georganiseerd en de mannen aan de lijnen werkten al meteen als een geoliede machine.

Met 5 tot 8 knopen ware wind uit zuidoost en stroom tegen was het voor iedereen zoeken naar de optimale lijn. Omdat de stroom tegen stond zochten we de buitenbocht op omdat daar de minste stroom staat en ook hadden we daar vrije wind. Op het juiste moment van kentering zochten we de lijn waar de meeste stroom meestond. Door de zuidoosten wind moesten we opkruisen en het werd een waar kunststuk om de combinatie van windshifts en veranderende stroming om te zetten in voordeel. De spierballen van Jan en Marcel werden bijzonder beproefd door de vele overstagen.

De nietsontziende schipper stuurde op het scherpst van de snede en wist zodoende grotere schepen achter zich te laten; helaas voor een paar vissers ging dat niet helemaal goed, bij het van nabij passeren van hun boot dachten ze dat ze ineens stevig beet hadden en al gauw bleek dat ze de SailForce aan de haak hadden. De schipper loste dit handig op door gewoon even terug te varen en de boel weer te lossen.

Na vele gevechten op basis van de voorrangregels met zowel mede-wedstrijders als ook overig pleziervaart en niet te vergeten de enorme containerschepen werd na 7:41:49 uur de finish gepasseerd.

Na inlevering van het wedstrijdformulier werd de koers direct weer naar Wemeldinge gezet. Onderweg had de schipper de lasagne al in de oven gezet en terug in de haven werden we wederom optimaal verwend met een overheerlijke maaltijd met een voortreffelijke wijn. De schippersvrouw kwam het dessert, verse aardbeien, verzorgen en natuurlijk onze heroïsche verhalen beluisteren.

Na nog een afzakkertje van formaat te hebben gehaald in het havencafé De Optimist namen we op gepaste wijze afscheid van Marco  en keerden Jan, Marcel en André terug naar de steiger voor een welverdiende slaap op de Sjappiesjoe.

Helaas bleek het barcode kaartje niet te werken om de deur naar de steiger te openen en besloten we Marcel op te offeren en hem de klim over de met ijzeren punten uitgevoerde hekwerk te laten maken. Hier bewees zich de commandotraining en kon Marcel even later de deur voor ons openen.

We konden terugzien op een geweldige zeildag, we hebben goed gevaren, de sfeer was super en het team was tevreden. Dank gaat uit naar Marco van SailForce.nl die alles tot in de puntjes geregeld had, het wedstrijdschip in optimale conditie had gebracht en streng doch rechtvaardig het beste uit de bemanning heeft gekregen.

Naschrift: in de voorlopige uitslag is de Sailforce als 27e geëindigd in een veld van 62 schepen. Ruimte voor verbetering,…2012?

SailForce schrijft: met dank aan Andre van Dijk voor deze referentie en dank aan de organisatie van de Antwerprace


Log in om reacties te plaatsen

facebooktwitterinstagramyoutube
(c) SailForce
| info@sailforce.nl
VAT-BTW nr: NL001735446B96
+31 6 51 21 55 75

Website:  logo jswebdesign extrasmall