nlenfrde

Expo Communications zeilt Deltaweek; een reis vol verrassingen!

Dinsdag 5 juli 2011 stonden de medewerkers van Expo Communications al om 07.00 uur paraat in Breda zodat ze uiterlijk om 08.00 uur verwelkomd konden worden door Schipper Marco en zijn bemanningslid Rinse in Wemeldinge.

sailforce expo comm deltaweek2De eerste verrassing diende zich aan. Overheerlijke chocoladecroissantjes, saucijzenbroodjes en koffiebroodjes stonden klaar voor onze hongerige magen. Want om 7 uur ’s ochtends kreeg menigeen van ons geen hap door hun keel.

Al gauw verlieten wij de stille haven op weg naar het grote water. Met de motor aan, voeren we al snel de Oosterschelde op. We voeren zo’n 5 knopen per uur met de stroming mee. Tenslotte moesten we wat meters maken want we zouden voordat we bij de wedstrijd plek waren nog wat tegenwind en tegenstroming krijgen.

Tijdens de rustige rit naar de wedstrijdlocatie kregen we uitleg over verschillende zeiltechnieken. Voor sommige onder ons bekende kost voor andere was het meer abracadabra-taal. Zo werd stuurboord, rechts. Bakboord werd links en stuur werd roer. Heel eerbiedig was het niet, maar we snapten het wel.sailforce expo comm deltaweek3

Nadat diverse ‘managers’ onder ons die graag de touwtjes in handen hebben, nu ook het roer in handen hadden gehad, arriveerden wij bij de wedstrijdboot keurig op tijd. De vlaggen werden gehesen, de horloges werden ingesteld en toettttt daar was het startsein. Vol goede moed begonnen we aan de eerste meters.

Al snel begonnen we de winnaars van voorgaande jaren in te halen. Een lichte euforische stemming heerste aan boord toen plotseling de wind besloot ermee te kappen en we binnen no-time achterop raakte. Desalniettemin, genoten we van de windstilte op de Oosterschelde  met het zonnetje op onze bollen en een drankje in onze handen.

Na tientallen minuten besloot de wind weer zijn best te doen en voeren we met z’n 3 knopen om één van de rode boeien in het water. We zetten de achtervolging in en begonnen zelfs al op onze voorliggers in te lopen toen plotseling het voorste zeil, de spinnaker in het water viel. Zo snel als we konden, haalde we het zeil uit het water maar helaas raakte we hierdoor toch weer wat achterop. Gelukkig was daar schipper Marco die ons een heerlijke lunch voorschotelde.

Met volle magen zette we weer koers naar de finishlijn. De cursus zeiltechnieken van de ochtend begon zijn vruchten af te werpen.  Iedereen ging op zijn vaste plekje staan om deze zeiltechniek zo snel mogelijk uit te voeren.

We leken wel een geoliede machine. Zo goed waren we inmiddels op elkaar ingespeeld. Van teambuilding was er dan ook zeker sprake.

Trots zagen we na enkele uren op het water te hebben gezeten de finishlijn. De juryboot was even in de war door onze enthousiaste begroeting, maar liet zich uiteindelijk niet van de wijs brengen en noteerden ons als voorlaatste finishers.

Schipper Marco en bemanningslid Rinse. Heel erg bedankt voor deze fijne en leuke dag!

Log in om reacties te plaatsen